Matra Kempo SE:
Arculati kézikönyv

Mi ez?

Egy útmutató mindenkinek, aki a Mátra Kempo SE nevében „megszólal”. Célja, hogy rendszerbe szedje az egyesület vizuális világát, összefoglaljon minden olyan, szabályt, ajánlást, útmutatást, dizájnelemet, melyet a kommunikációban hásználunk.

Egyben példa is az arculat helyes használatára.

Mit akarunk mondani?

Ha csak a társaidon keresztül szeretnél felemelkedni, borítékolom, hogy nem fogunk sokáig együtt dolgozni. Mint mindennek a mozgatórugója a Kemponak is a szeretet és a segítség. Ha be akarsz állni közénk tudd, ha segítségre van szükséged kapni fogsz és légy kész, hogyha kezet nyújtanak feléd megfogd és felemeld azt. Sok kedvenc idézetünk közül az egyik, „inkább azt tanuld meg, hogyan építsd az utat, minthogy hogyan rombold le.”

Dencinger Dávid sensei

Mielőtt bármilyen anyagot kiadnál a kezeid közül, tedd fel magadnak a kérdést; Ez kifejezi azt, amit a Mátra Kempo SE-ről állítunk?

Kulcsszavak, amik:

Nem jellemzőek…

macho
kötekedő
díszes
giccses
luxus
agresszív
mesterkélt

És amik igen

erős
határozott
letisztult
szerény
elegáns
kiegyensúlyozott
természetes

Színek

Mátra green R: 60 G: 191 B: 57 HEX: #3cbf39
Mátra green dark R: 45 G: 160 B: 42 HEX: #2da02a
Mátra green light R: 95 G: 207 B: 92 HEX: #5fcf5c
Grey R: 53 G: 53 B: 53 HEX: #353535
Grey dark R: 47 G: 47 B: 47 HEX: #2f2f2f
Grey darker R: 37 G: 37 B: 37 HEX: #252525
Grey darkest R: 24 G: 24 B: 24 HEX: #181818
Grey light R: 90 G: 90 B: 90 HEX: #5a5a5a
Silver R: 204 G: 204 B: 204 HEX: #cccccc
Grey lightest R: 243 G: 243 B: 243 HEX: #f3f3f3
White R: 255 G: 255 B: 255 HEX: #ffffff
Black R: 0 G: 0 B: 0 HEX: #000000

Mit lehet és mit nem?

A paletta színeit szabadon sötétítheted / világosíthatod az áttetszőség beállításával és keverheted is őket az alattuk lévő rétegekkel.

Az arculatban csak a fenti színeket szabad használni, új színt csak akkor használj, ha azzal valamilyen funkciót szeretnél jelölni. Figyelj arra, hogy az új szín harmonizáljon az arculat alap-pallettájával. Erre minta az itt található rossz példákat jelölő piros szín, ami a Mátra greenből lett kikeverve.

Nincs külön megkötés arra, hogy az arculat színein belül, mit-mivel párosíthatsz, de arra figyelj, hogy szövegek és a háttereik erős kontrasztban legyenek. Kontrasztarány lemérésére ezt az eszközt használd!

Színátmenetek

Kerüld az aculatban a színátmeneteket! Használj inkább erős kontrasztokat és szegélyeket, próbálj mindent teli színekkel megoldani. Ha mégis színátmentet akarsz használni, akkor csak egy-két árnyolatnyi eltérés legyen köztük

Rossz példa

Rossz gradient használat

Nem arculati színek, túl éles átmenet

Jó példa

Jó gradient használat

Átmenet "mátra green dark" és "mátra green light" között

Hol van?

A színpalettát tartalmazó .aco és .ase fileokat illetve a képként kimentett palettát megtalálod a letölthető arculat colors mappájában.

Tipográfia

Nyomtatásban és weben is az alábbi betűcsaládokat és betűvastagságokat használd:

Roboto Slab
Árvíztűrő tükörfúrógép
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 # & ! % ? @ " *
Light 300
Jó foxim és don Quijote húszwattos lámpánál ülve egy pár bűvös cipőt készít.
Normal 400
Jó foxim és don Quijote húszwattos lámpánál ülve egy pár bűvös cipőt készít.
Bold 700
Jó foxim és don Quijote húszwattos lámpánál ülve egy pár bűvös cipőt készít.
Roboto
Árvíztűrő tükörfúrógép
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 # & ! % ? @ " *
Normal 400
Jó foxim és don Quijote húszwattos lámpánál ülve egy pár bűvös cipőt készít.
Bold 700
Jó foxim és don Quijote húszwattos lámpánál ülve egy pár bűvös cipőt készít.
Tinos
Árvíztűrő tükörfúrógép
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 # & ! % ? @ " *
Normal 400
Jó foxim és don Quijote húszwattos lámpánál ülve egy pár bűvös cipőt készít.
Normal 400 Italic
Jó foxim és don Quijote húszwattos lámpánál ülve egy pár bűvös cipőt készít.
Bold 700
Jó foxim és don Quijote húszwattos lámpánál ülve egy pár bűvös cipőt készít.
Bold 700 Italic
Jó foxim és don Quijote húszwattos lámpánál ülve egy pár bűvös cipőt készít.

Mikor melyik fontot használjam?

  • Címsorokhoz Roboto Slabet
  • Hosszabb folyószöveghez Tinost
  • Adatsorok vagy rövidebb informatív jellegű szövegekhez Robotot

Mit lehet és mit nem?

  • Egy szöveg blokkon (pl. címsor, bevezető, kenyérszöveg) ne keverd a családokat, egy összetartozó egység egy fontstílussal legyen írva!
  • Mindig figyelj a magyar helyesírás és tördelés szabályaira!
  • A szövegeken kerüld az effektek, színátmenetek és széles vetített árnyékok használatát!
  • Használj nagy margókat és sortávokat, legyen szellős a szöveg szedése!
  • Ha a fontok egyike sem elérhető, akkor talpas családokra (Tinos, Roboto Slab) használható helyetesítő fontként a Georgia, illetve a talpatlan családra (Roboto) az Arial.

Rossz példák

Rossz tipográfia példa
Rossz tipográfia példa

Jó példák

Jó tipográfia példa

A fenti szöveg arculati fontokkal, megfelelő eltartásokkal.

Jó tipográfia példa

Különböző méretű és vastagságú fontok érzékeltetik a hierarchiát a főcím, a bevezető és a kenyérszöveg között.

Hol van?

A fontok megtalálhatóak a letölthető arculat fonts mappájában.

Logóhasználat

Hivatalosan használható logóverziók

Hivatalosan használható logóverziók

Mikor melyik logót használjam?

Ezt mindig az adott grafikai munka célja és a felhasználás kontextusa dönti el. Egy szóval rád van bízva, de az adott verziót mindig konzisztensen használd (pl. ha már egyszer elkezdtél képeket vízjelezni az egyik logó verzióval, akkor ne térj át egy másikra.)

Mit lehet és mit nem?

  • Az alapverzió a táblázat bal felső cellájában lévő illetve annak inverz verziója, ez az alapforma amire az összes többi verzió épít.
  • A hátteres verzióknál (chevron, kör, ötszög, bélyegző) a verziókban a szagatott vonal is kötelező eleme a logónak!
  • Ezeknél a verzióknál ne változtass a szimbólum és a háttér arányán, ne vágj le a háttérből és ne használj más formát!
  • A klub nevét - „Mátra Kempo SE” - csak a fent látható módokon szabad kiírni a logóban. A feliratos verziókban tilos a feliratot levágni, áthelyezni, kicsinyíteni / nagyítani, eldönteni, más betűtípussal helyetesíteni! A feliratnak mindig a kép részének kell lennie nem szabad fonttal külön kiírni és a logó mellé rakni!
  • A logót tilos elforgatni, megdönteni, torzítani, levágni belőle illetve az egyes elemeit egymástól függetlenül átméretezni (pl csak a hátteret nagyítani).
  • A logót az arculat bármilyen szinében szabad használni, szabadon módosítható az áttetszősége és a blending mode-ja is.
  • A logóra ne rakj vetített árnyékot, „3d-s” hatást keltő bevésést (bevel and emboss), színátmenetet vagy mintázatot!
  • A logóval kimaszkolhatsz fotókat vagy más grafikákat.
  • A Mátra Kempo SE nevében készített kiadványon (weboldalon, hírlevélben, stb.) más szervezet(ek) logói is szerepelnek, akkor a Mátra Kempo SE logójának kell a legnagyobbnak és leghangsúlyosabbnak lennie. *
    * kivétel: Ez alól a szabály alol a Magyar Zen Bu Kan Kempo Sportági Szövetség logója, ennek mindig a Mátra Kempo SE-jével azonos hangsúllyal kell megjelennie.

Eltartás

A logó körüli margónak minimum az életfa szimbólum átmérőjének 28%-a kell lennie! A feliratos logó verzióknál a felirat a körtől ennek a margónak a felére van.

Megfelelő eltartás a logótól

Az eltartást a hátteres logóknál is a középen lévő szimbólum alapján kell kiszámolni nem pedig a teljes méret alapján! Természetesen ha a 28% nem jön ki egész számra akkor kerekítsd fel.

Megfelelő eltartás a logótól háttérrel

A logónak minden oldalról kell eltartást hagyni, kivéve a chevron alapú verziót, itt a háttér tapadhat a lap tetejéhez.

Megfelelő eltartás a logótól háttérrel

Méretezés

A feliratos logóknál van egy minimum méret ami alatt nem lehet őket használni, hisz a rajtuk lévő klubnév olvashatatlan lenne. A hátteres logóknál is mindig figyelj arra, hogy az életfa szimbólum mindig legyen legalább 40px.

Ha nagyon kicsi méretben kell használni a logót (pl. szórólap alján több hasonló logó között egy táblázatban, vagy 16x16 pixeles weboldal ikonként), akkor mindig használd az alapverziót, azaz a sima életfa szimbólumot!

Logók mminimális méretei

Rossz példák

Rossz gradient használat

A logót csak arculati színben lehet használni, teli színnel!

Torzitott logó

Ne torzítsd a logót!

3d

Ne használj "3d-s" hatásokat!

Rossz elrendezés

Ilyen elrendezési forma nincs!

Rossz háttér, rossz szín

Rossz háttér, rossz szín!

Belevágott a logóba

Tilos vágni a logóból

Jó példák

logó fotón

Fotót lehet maszkolni és lehet blending mode-ot adni a logónak (a fotóra ilyenkor rakhatsz blur-t)

logó fotón

A logó szerepelhet bármilyen flekken, bármilyen elrendezéssel, az arculati színekkel át is lehet szinezni (de mindig csak 1 szinű legyen).

Logó árnyékkal

Ha árnyékolni akarod a logót, akkor használjs solid shadowt.

Logó árnyékkal

Long shadow is ér.

Hol van?

A logókat megtalálod a letölthető arculat logos mappájában. Nyomtatásra szánt anyagok készítésekor használd a print mappában lévőket, webre vagy más digitális megjelenésre pedig a screen mappában lévőket.

Képhasználat

Mit lehet és mit nem?

  • Fotókból elsősorban a Mátra Kempo SE hivatalos csatornáin (Flickr, FB) közzétett képeket, illetve a hivatalos fotózáson készült képeket használd!
  • Ezenkívül használhatsz még bármilyen a Magyar Zen Bu Kan Kempo Szövetség hivatalos csatornáin (web, FB) megjelent fotókat.
  • Természetesen saját készítésű vagy a Mátra Kempo SE tagjai által készített fotók is használhatóak.
  • Használj világos tónusú, emberközpontú, pozitív témájú képeket!
  • Kerüld a stock fotók (legyen az akár ingyenes akár fizetett) és a Google-ön talált képek használatát.
  • Kerüld a rajzolt illusztrációk, clipartok használatát.*
  • A grafikai anyagokon használt képek sugaljanak természetességet, őszinteséget, kerüld a túleffektezett, túlszínezett fotókat.
  • Inkább színes fotókat használj, semmint fekete-fehéreket.
  • Ha mindenképp fekete fehér képet szeretnél használni, akkor inkább világos tónusú legyen, semmint sötét.
  • Ha képre írsz szöveget vagy bármilyen más grafikai elemet raksz rá (pl.: logót), akkor az ne takarjon bele emberi arcba!
  • Ha vágsz egy képből akkor sose vágj bele emberi arcba!
  • Fotókat ne torzíts és ne tükrözz!
  • Kerüld az árnyékok és a keretek használatát.

* Kivétel: A Dragon Dojo-hoz és a gyerekedzésekhez köthető anyagokaban használhatsz a Dragon Ball sorozatból vett figurákat vagy akár a gyerekek eredeti rajzait is illusztrációként.

Tipp: Ha választanod kell egy zajos, kissé rosszul fényezett, de hiteles fotó és egy vizuális szempontból porfi, de hiteltelen / irreleváns fotó között, akkor az előbbit válaszd!

Rossz példák

Rossz fotóhasználat

Gagyi „3d-s” hatás, keret, árnyék… Ne!

Rossz fotóhasználat

„Rajzfilmesített” hatás, ilyet ne!

Rossz fotóhasználat

Durva kontrasztú fekete-fehér kép

Rossz fotóhasználat

Komolytalan rajzolt stock illusztráció!

Rossz fotóhasználat

Profi fotó, de semmi köze a Mátra Kempo SE-hez és jogilag sem használhatjuk!

Jó példák

Jó fotóhasználat

Kempó versenyen készült, hiteles, pozitív fotó. Nincs „széteffektezve”.

Jó fotóhasználat

Egyértelmű a kép fókusza, közeli kép arcról.

Jó fotóhasználat

Világos tónusú fekete-fehér kép.

Jó fotóhasználat

Kicsit zajos fotó, de hiteles.

Jó fotóhasználat

Akciókép versenyről.

Jó fotóhasználat

Edzőtábori életkép.

Egyéb vizuális elemek

A logón és a fotókon kívül van még pár olyan állandó vizuális elem mely meghatározza az arculatot. Ezeket nem kötelező használni, de ajánlott. Illetve ezek alapján lehet bevezetni hasonló stílusú, új elemeket.

Patternek

Hátterek kitöltésére alkalmas „seamless” mintázatok. A letölthető arculati csomagban megtalálod őket Photoshopba importálható formátumban a patterns/matrakempo-patterns.pat file-ban.

Japán papír minta szürke

Szürke japán papír minta

Japán papír minta zöld

Zöld japán papír minta

Kekhi szemcsés minta

Kekhi szemcsés minta

Szürke szemcsés minta

Szürke szemcsés minta

Szürke hullámos minta

Szürke hullámos minta

Léniák

Hullámos lénia

Szögletes lénia

A forrás file-ok szerkeszthető .ai formátumban megtalálhatóak a letölthető anyagok közt az assets mappában.

Dragon Dojo

A Dragon Dojo arculata szinte mindenben megegyezik a fent leírtakkal, de új színekkel és egy saját logóval bővül.

Dagon Dojo színek

Dragon yellow R: 249 G: 237 B: 47 HEX: #f9ed2f
Dragon red R: 237 G: 28 B: 36 HEX: #ed1c24
Dragon blue R: 49 G: 123 B: 149 HEX: #317b95
Dragon brown dark R: 161 G: 135 B: 99 HEX: #a18763
Dragon brown light R: 194 G: 162 B: 105 HEX: #c2a269

Dagon Dojo logó

Hivatalosan használható logóverziók Dragon Dojo

Hol van?

Az összes Dragon Dojo-hoz kapcsolódó anyag a letölthető arculat /dragon-dojo mappájában található ugyanazokkal a nevezési konvenciókkal, amit a többi mappában használunk.